Wednesday, September 28, 2011

BENTUK

 

A. Pengenalan
Bentuk mempunyai sifat-sifatnya yang tersendiri iaitu keluasan, ketinggian, kelebaran ketebalan dan jisim serta lebih dari satu permukaan.Ini bermakna bentuk itu pejal,mempunyai isi padu dan wujud dalam ruang tiga dimensi.

Sesuatu bentuk juga boleh dihasilkan dengan menambahkan form.Rangka bentuk akan dihasilkan dengan gambaran yang menunjukan tanda mainan cahaya di atas permukaan bentuk.Sinaran dari satu punca cahaya akan jatuh ke atas sesebuah bentuk mengikut rangkanya.

Biasanya permukaan yang dekat pada cahaya akan kelihatan lebih cerah.Form sesuatu bentuk dapat diwujudkan dengan menggunakan kesan nilai yang terang.

Terdapat beberapa teknik-teknik yang sesuai digunakan untuk menimbulkan form pada sesuatu bentuk.Antaranya ialah:

a)Teknik garisan.

b)Teknik lorekan.

c)Teknik jalinan.

d)Teknik catan.

Rupa dihasilkan apabila penghujung sesuatu garisan bertemu dengan permulaannya.Bentuk mempunyai ciri-ciri seperti keluasan,ketinggian dan jisim.Permukaan dilengkapi dengan unsur-unsur seni seperti jalinan,ton dan ruang.Ini bermakna apabila melukis bentuk seekor ikan dan sekuntung bunga,permukaannya adalah berisi dan tidak seperti rupa yang mempunyai permukaan kosang.

B. Ciri-Ciri Bentuk

a) Bentuk Dua dimensi

Mempunyai ciri-ciri jalinan,garisan,warna dan ruang untuk menimbulkan ilusi dalam karya dan menjadikan imej yang terbentuk kelihatan realistik.

b) Bentuk Tiga Dimensi

Mempunyai ciri-ciri isi padu,panjang,kelebaran sifat-sifat fizikal yang lengkap.

C. Jenis-Jenis Bentuk

a) Bentuk konkrik

Ialah bentuk objek yang sebenar dan bersifat tiga dimensi.Ia dapat dilihat,disentuh dan dirasa.Ia terdiri daripada objek-objek yang maujud.Antara karya seni berbentuk konkrit ialah arca,tembikar dan anyaman.

b) Bentuk Ilusi

Bentuk ilusi ialah bertuk yang bersifat dua dimensi iaitu karya yang direka di atas permukaan rata seperti gambar,lukisan,catan dan cetakan.Ia hanya dapat dilihat dan tidak dapat dirasa dengan deria sentuh.Bentuk ilusi yang sama rata apabila disentuh juga disebut bentuk maya kerana dicipta melalui penggunaan unsur-unsur seni yang menimbulkan gambaran ilusi.

Bentuk ilusi menimbulkan kesan psikologi kepada penghayat seni.Ruang maya yang wujud pada minda memberi gambaran menarik untuk dihayati.Bentuk ilusi memberikan kesan memdalam.

Bentuk Manusia Melukis bentuk manusia memerlukan pemerhatian yang tajam dan latihan yang tekun.Untuk mencapai taraf kesempurnaan dalam bentuk lukisan ini,gerak-geri,penyataan muka,bahagian tangan dan kaki orang yang hendak dilukis haruslah dititik berat.

Setiap bahagian bentuk tubuh manusia mempunyai ukuran saiz yang tertentu.Pengetahuan anatomi manusia penting untuk melukis bentuk badan manusia.Anatomi manusia boleh dibahagikan kepada nisbah tertentu iaitu biasanya menggunakan 8 unit untuk lelaki dan tujuh setengah untuk perempuan 7 unit untuk perempuanKadar terpilih adalah menurut seperti menurut unit-unit berikut:
a)Kepala-1 unit

b)Badan-2 unit

c)Kepala ke lutut-5 unit

d)Kepala ke tapak kaki-7 unit

Antara langkah-langkah yang dilakukan untuk melukis bentuk badan manusia:
a)Pelukis perlu memahami nisbah asas sebagai ukuran untuk melukis keseluruhan bentuk badan.

b)Memahami kedudukan otot dan rangka adalah penting.Melalui pemahaman yang jelas pelukis dapat menentukan struktur kedudukan manusia.Kekuatan dan ketajaman dari fahaman ini menjadikan lukisan figura nampak hidup dan meyakinkan.
c)Kedudukan dahagian belakang badan manusia perlu juga diberi perhatian.Ini memberikan kesan kepada pelukis menerapkan bentuk anatomi.Kebiasaan pelukis binbang untuk melukis di bahagian belakang figura.Oleh itu pelukis mesti menjalani pelbagai latihan untuk memahami kedudukan otot-otot tersebut.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment...

Feel free to comment...^^

HTML Comment Box is loading comments...