Wednesday, September 28, 2011

UNSUR SENI REKA>>>RUPA

 

A. Pengenalan
Rupa ialah sesuatu imej yang bersifat rata.Permukaannya adalah kosong dan bersifat dua dimensi.Rupa boleh dihasilkan oleh garisan dan warna.Rupa juga adalah hasil dari penghujung sesuatu garisan yang bertemu dengan titik permulaan.Antara unsur-unsur seni grafik yang berkaitan dengan rupa ialah logo,corak dan muka taip.

Dalam rekaan logo dan corak,bentuk ang mengjadikan motif diubahsuai menjadi rupa yang mudah untuk dijadikan lambing atau corak.Rupa muka taip ialah jenis –jenis gaya huruf yang digunakan dalam kerja grafik.Ia dikenali dengan nama seperti Roman,Gothik,Block Playbill,Futura Bold,Sans Serif dan Sans Serif Shaded.Jenis-jenis yang ada di sekeliling boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu rupa geometrik dan rupa organik.

B. Jenis-Jenis Rupa

a) Rupa Geometrik

Rupa geometrik terdiri daripada rupa bulat,segi empat,segi tiga dan rupa-rupa lain yang bersudut.Rupa geometric direka secara sengaja dan tidak tinbul secara tidak sengaja.Rupa geometrik juga terdapat dalam alam sekitar atau semula jadi seperti rupa karang,siput,kacang-kacang,hablur-hablur dan garam mineral.

b) Rupa Organik

Rupa organik ialah rupa bebas tanpa sudut.Rupa ini dapat diubah secara bebas.Rupa ini tidak direka cipta secara sengaja.Contohnya sponge akan menukar bentuk setiap kali ia digerakan.

c) Rupa Positif Dan Negatif

Rupa objek adalah rupa yang diletakan diatas sesuatu permukaan.Rupa ini dinamakan sebagai rupa positif.Ruang di sekeliling rupa objek tersebut adalah rupa negatif.

C. Rupa Dan Muka Taip

Muka taip ialah sejenis rupa dan bentuk-bentuk huruf.Tulisan-tulisan dalam buku,majalah,dan surat khabar adalah antara contoh muka taip yang terdiri daripada pelbagai muka taip.

Ianya adalah berbeza-beza,mempunyai pelbagai saiz dan berwarna-warni serta berbentuk luar biasa.Muka taip serta bentuk-bentuk huruf berbaza-beza mengikut fungsinya dalam komunikasi.

ü Ciri-Ciri Muka Taip

a)Senang dibaca

b)Menarik perhatian

c)Menyatakan maksud sesuatu mesej

D. Rupa Dan Lambang

Rupa positf dan negatif boleh diolah untuk menimbulkan rupa ringkas yang sesuai digunakan sebagai lamban.Ciri-ciri rupa yang ringkas ialah:

a)Mempunyai sudut yang jelas.

b)Mempunyai tepian yang jelas.

c)Mempunyai arah yang tertentu.

d)Mempunyai nilai yang senang diamati.

e)Mempunyai bentuk alam sekeliling.

f)Mempunya kuasa menarik yang hebat.

g)Mempunyai pendekatan rupa geometri

E. Rupa Dan Corak

Rupa yang sama boleh diulangi beberapa kali dapat menghasilkan corak.Apabila sesuatu rupa diulangi,rupa adalah motif.Ulangan motif yang berdekatan akan menimbulkan rupa baru.

Ruang negatif seakan-akan mamjadi rupa yang baru.Rupa-rupa juga dapat direka daripada rupa-rupa sas yang terdapat di sekeliling,melalui proses proses perkembangan idea untuk mengubah rupa.

Rupa-rupa baru akan kelihatan lebih kreatif,dinamik dan menarik.Prinsip-prinsip rekaan seperti imbangan,pergerakan,kontra,dan sebagainya dapat dilihat dalam rupa-rupa baru.

Selain daripada panduan garisan-garisan grid yang tertentu,corak yang menarik juga boleh dihasilkan melalui susunan rupa atau motif secara

a)Sentuh.
b)Bertindih.
c)Berasingan
d)Bertindih lutsinar.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment...

Feel free to comment...^^

HTML Comment Box is loading comments...