Wednesday, September 28, 2011

UNSUR SENI REKA>>> WARNA

 

a. Difinisi warna

Warna memainkan peranan penting dalam kehidupan kita.Warna merupakan unsur yang sangat penting dalam karya seni.Warna dapat diperolehi dimana-mana sahaja.Warna juga mempengaruhi personaliti dan psikologi seseorang.Personaliti seseorang itu dapat ditonjolkan melalui warna kegemarannya.

b. Makna dalam warna

Dalam bidang psikologi seni,warna dapat mempengaruhi emosi seseorang.Warna yang terang dan cerah dapat menimbulkan dapat menimbulkan perasaan riang dan gembira.Manakala warna yang gelap dan kelam menimbulkan perasaan meram dan sedih.

Dalam seni visual,warna dijadikan alat komunikasi yang sangat berkesan.Selain itu warna juga boleh menjadikan sesuatu gubahan itu menarik.Warna dihasilkan oleh cahaya,tanpa cahaya warnatidak akan wujud.Warna dihasilkan apabila cahaya dibalikan dari permukaan sesuatu objek.

c. Jenis-jenis warna

I. Warna asas(Primer)
Warna asas disebut juga warna utama.Dalam pendidikan seni visual warna adalah berbaza-beza dengan warna dalam warna-warna utama dalam sains fizik.Warna-warna terdiri daripada warna merah,biru dan kuning.Ia dihasilkan oleh bahan pewarna atau pigmen.

Warna-warna ini adalah asli dan tidak boleh dihasilkan dengan campuran warna-warna lain.Bermacan-macan jenis warn adapt dibentuk atau dihasilkan daripada hasil ampuran warna-warna ini.Hasil campuran warna-warna sekunder menghasilkan warna tertier.Warna asas ialah warna yang paling hebat kuasanya.

II. Warna kedua(sekunder)
Warna ini adalah campuran daripada ua warna asas.Contoh campuran warna tersebut ialah. Kuasa atau nilai warna sekunder adalah agak rendah berbanding warna asas.Tetepa ia lebih kuat daripada warna tertier.
a)Warna hijau (biru + kuning)
b)Warna jingga(merah + kuning)
c)Warna ungu (biru + merah)

III. Warna Ketiga (Tertier)
Warna ketiga ialah ialah hasil campuran warna dua warna yang bersebelahan di dalam roda warna.Sekiranya satu warna sekuder maka maka terhasilah warna tertier.warna-warna tertier ialah:
a)Kunig hijau (kuning+hijau)
b)Kuning jingga(kunig+jingga)
c)Merah ungu(merah+ungu)
d)Merah jingga(merah+jingga)
e)Biru hijau(biru+hijau)
f)Biru ungu(biru+ungu)
Warna-warna sekunder ini menimbulkan kesan-kesan yang lebih lembut.Ia juga dapat mengurangkan kehebatan warna asas dan warna sekunder jika digunakan bersama-sama.

d. Nilai Warna

I. Ton
Ton ialah nilai pancaran warna.iaitu dari terang ke gelap.Ton warna yang dihasilkan dengan campuran warna-warna asas atau sekunder satu demi satu dengan warna putih atau hitam dalam nisbah yang berlainan.Ia disusun dalam perkembangan teratur mengikut nilaian tonnya.

Ton warna amat berguna untuk mencipta ruang dan bentuk tiga dimensi.Melalui ton warna juga bentuk tiga dimensi dapat dihasilkan dengan mengolah kesan pencahayaan yang jatuh pada permukaan objek.Kesan perbezaan yang terdapat pada objek boleh dilakukan dengan kesan ton.Penambahan warna terang memberikan kesan pada kedudukan objek.

II. Kroma warna

Kroma ialah ukuran nilai kuasa warna.Kroma warna terhasil apabila warna-warna penggelap dicampurkan dalam nisbah yang berlainan.Contohnya merah dan hijau,jingga dan biru,kuning dan ungu.Penggunaan warna secara bebas ini dapat melahirkan perasaan seperti kegembiraan,keganasan dan kematianNisbah campuran dengan warna penggenapnya akan menentukan nilai kualitinya.

Kroma warna dapat menentukan nilai kuasanya.Kroma warna dapat menimbulkan kesan warna yang lebih pudar daripada warna asalnya.Hasil karya catan yang menggunakan warna kroma dapat menimbulkan perasaan sunyi,sedih,sunyi dan nostalgia.

III. Warna Neutral

Warna neutral ialah warna kelabu.Iaitu tonnya terdapat antara hitam dan putih.Ia juga merujuk kepada kroma warna campuran dua warna penggenap. Menggunakan nisbah yang sama untuk menghasilkan warna baru.Warna kroma juga tidak mempunyai kesan langsung tetapi amat berkesan untuk mengurangkan kuasa-kuasa warna lain.

Warna kroma biasanya digunakan bersama gubahan kombinasi warna penggenap supaya hasil kerja memjadi menarik.Nilai kuasa warna agak kuat kesanya tetepi tidak menyakitkan mata.Warna neutral juga dapat melembutkan warna-warna itu.

e. Gubahan Warna

I. Sewarna
Warna ini juga dikenali sebagai sewarna atau monokromatik(monokromatik).Ia merupakan suatu warna yang dihasilkan melalui pelbagai ton.Warna sewarna adalah hasil gubahan warna yang menggunakan campuran warna hitam dan putih.

Tujuan campuran adalah untuk mendapatkan satu siri warna dalam pelbagai ton.Penggunaan warna ini sewarna ini dapat menimbulkan suasana harmoni dan selesa.

II. Warna Harmoni
Warna jenis ini ialah satu gubahan yang menggunakan warna-warna dari bahagian yang sama pada roda warna.Ini merupakan satu set atau kumpulan warna yang terletak bersebelahan antara satu sama lain pada roda warna.Warna-warna harmomi ini terdiri daripada dua atau lebih warna dan juga dikenali sebagai warna sekeluarga.

Warna ini dapat menimbulkan suasana selesa,menarik dan seimbang.Ia biasanya digunakan dalam corak tektil,kertas pembungkus hadiah dan sebagainya.
Warna harmoni juga dapat ditaksirkan sebagai satu gubahan warna yang mempunyai keserasian dan kesesuian dari segi susunan warna-warnanya.Kualiti pada jenis warna yang digunakan kebiasaanya bergantung kepada kuatiti atau nisbah warna yang digunakan.
Pengganbungan jenis warna ditemui tetapi apabila semua jenis warna panas atau sejuk digunakan dalam kombinasi warna.Walaubagaimanapun sedikit kuantiti dari warna komlimentari atau semula jadi kontras boleh menambahkan kepelbagaian bentuk warna.Pendominan sesuatu warna dalam patten warna boleh berlaku melelui warna,nilai atau intensiti.Barisan warna yang luas kelihatan harmoni dengan menjadikan sesuatu warna tersebut berada pada tahap nilai atau intensity yang sama.

III. Warna Penggelap

Warna kategori ini merupakan gubahan yang menggunakan warna dari bahagian yang bertentangan yang terdapat pada roda warna.Contohnya,hijau dengan merah,biru dengan jingga.Tidak seperti gubahan sewarna,warna kumpulan ini tidak memberi kesan kesatuan dalam gubahan seni.

Gubahan warna penggelap memberi kesan bergetar dan bercanggah.Warna penggelap dapat menimbulkan kesan kontra,getaran dan pergerakan.Warna penggelap dikatgorikan dalam kumpulan warna yang segar,kayadan bertenaga.

Contoh warna-warna penggelap adalah seperti berikut:
a)Biru dan Jingga
b)Merah dan Hijau
c)Kuning dan Ungu
d)Merah Jingga dan Biru Hijau
e)Kuning Hijau dan Merah Unggu
f)Biru Ungu dan Kuning Jingga

f. Suhu Warna

Suhu warna tidak dapat diamati oleh pancaindera mata.Ianya hanya dapat dihayati melalui emosi.Ia boleh dinilai melalui nilai estetika.Kesemua warna boleh diklasifikasikan kepada dua kumpulan iaitu warna panas dan warna sejuk.Suhu warna akan memberi kesan yang tersendiri dan ia boleh dianggap sebagai laluan lain untuk mengatur dan menyusun skema warna.
Warna panas dapat menimbulkan kesan yang bertenaga,garang,cahaya kuat,harapan dan dekat.Warna panas dapat menimbulkan pelbagai perasaan seperti gembira, bersemangat, bertenaga ,huru-hara,cemas dan lain-lain.

Ia juga dapat menghidupkan lagi tema ssuatu hasil karya seperti catan yang bertemakan peperangan,kesedihan ,gembira dan sbgainya.Kualiti bagi warna sejuk dan juga panas memberi kesan kepada hue warna yang berada dipersekitarannya.Darjah kesejukan dan kepanasan sesuatu warna boleh berubah atau dipengaruhi oleh kualiti warna persekitaran.Contohnya ketinggian darjah kesejukan boleh ditingkatkan dengan meletakan warna penggenap berhampirannya iaitu warna jingga.

g. Warna Bertindak

Nilai kroma sesuatu bergantung pada warna latar ataupun warna yang berada dikelilingnya.Warna yang sama pada warna latar belakang yang berlainan akan menimbulkan kesan.Sesuatu warna itu akan kelihatan terang apabila di kelilingi warna atar yang gelap.Warna itu akan kelihatan pudar jika dikelilingi oleh warna latar yang muda(terang).

Ini bermakna bahawa warna putih atau kuning akan kelihatang lebih terang dan menonjol atas latar berwarna hitm atau biru.Tindakan ini dikenali sebagai kontrad.Apabila dua warna menimbulkan kontra yang jelas ketara,tindakan positif dapat dihasilkan.Tindakan negative dapat dihasilkan apabila dua warna menimbulkan kesan ton dan nilai yang hampir sama.

h. Perspektif Warna
Warna boleh menimbulkan ilusi ruang dan perspektif.Objek yang jauh akan kelihatan lebih lembut dan pudar.Objek yang dekat kedudukannya pada mata akan jelas dan warna agak gelap.Kesan perspektif akan kelihatan lebih jelas jika gubahan dibuat dalam warna harmoni atau sewenannya.

i. Warna Dalam Psikologi

Psikologi merupakan perasaan manusia yang secara semulajadi akan berubah mengikut keadaan dan suasana sesuatu tempat. Contohnya,jika sesuatu tempat itu berwarna sejuk akan menggambarkan suasana yang sejuk,gelap,suram dan sejuk.Manakala warna-warna panas pula kebiasaan dikaitkan sesuatu yang merangsang dan memberi semangat.

j. Emosi Dan Warna

Warna yang diatur atau disusun boleh digunakan mengikut kesesuian warna itu sendiri.Ia untuk menghasilkan mood ,idea yang simbolik dan emosi seseorang individu.Warna yang terdapat pada catan boleh menunjukan mood atau perasaan mengikut apa yang dianggap benar.Walupun begitu , ia tidak boleh bersifat menghurai objek yang ingin digambarkan atau ingin diceritakan oleh pelukis.Contohnya,warna merah kebisaannya menggambarkan perasaan ceria dan menarik.Warna biru pula menggambarkan perasaan kedamaian.Warna yang berbeza nilai dan kekuatan dalam hue warna boleh memberi kesan dan juga impak yang lebih besar bagi seseoran individu.

k. Warna Dan Budaya

Warna adalah unsur yang amat penting dalam segala ciptaan hasil seni malah mempengaruhi kehidupan dan budaya sesuatu masyarakat ayau bangsa.Contohnya warna kuning sering digunakan oleh masyarakat melayu dalam upacara penganugerahan,istiadat diraja dan perkahwinanBagi masyarakat cina,warna merah boleh membuatkan keluarga mereka bernasib baik.Antara pelbagai maksud lain warna ialah:

a)Warna biru menggambarkan ketenangan dan kedamian
b)Warna hijau menggambarkan kesegaran,alam sekitar dan dukacita
c)Warna putih menggambarkan kesucian,kebersihan dan kemurnian
d)Warna jingga menggambarkan kematangan,kepanasan dan kegembiraan.

1 comment:

Feel free to comment...

Feel free to comment...^^

HTML Comment Box is loading comments...