Wednesday, September 28, 2011

Jenis-jenis warna(Roda Warna)

clip_image002

a) Warna_asas(Primer)
Warna asas disebut juga warna utama.Dalam pendidikan seni visual warna adalah berbaza-beza dengan warna dalam warna-warna utama dalam sains fizik.Warna-warna terdiri daripada warna merah,biru dan kuning.Ia dihasilkan oleh bahan pewarna atau pigmen.

Warna-warna ini adalah asli dan tidak boleh dihasilkan dengan campuran warna-warna lain.Bermacan-macan jenis warna dapat dibentuk atau dihasilkan daripada hasil ampuran warna-warna ini.Hasil campuran warna-warna sekunder menghasilkan warna tertier.Warna asas ialah warna yang paling hebat kuasanya.

Warna asas dapat menghasilkan warna lain berdasrkan peringkat-peringkat tertentu . Dikatakan lebih 10 Juta warna dapat dihasilkan menggunakan warna asas ini sahaja.

b) Warna_kedua(sekunder)
Warna sekunder bermula apabila Newton memasukkan jumlah yang sama ke dalam rodanya iaitu warna asas dan terhasil warna lain. Newton meletakkan warna di antara dua warna asas. Gabungan dua warna asas pada kuantiti yang sama menghasilkan warna biru. Warna inilah yang dikenali sebagai warna sekunder . Merah bercampur dengan biru menghasilkan hijau , merah bercampur dengan biru menghasilkan warna violet.

Warna ini adalah campuran daripada dua warna asas. Kuasa atau nilai warna sekunder adalah agak rendah berbanding warna asas.Tetepa ia lebih kuat daripada warna tertier.

Contoh campuran warna tersebut ialah.
a)Warna hijau (biru + kuning)
b)Warna jingga(merah + kuning)
c)Warna ungu (biru + merah)

c) Warna Ketiga (Tertier)

Warna peringkat ketiga ini menrupakan hasil dengan penggabungan yang sama rata antara warna asas dan warna sekunder. Contohnya warna biru bercampur dengan warna violet menghasilkan warna indigo . Warna lain yang terhasil pada peringkat ini adalah merah jingga , kuning jingga , kuning-hijau , biru-violet (ungu) dan merah violet(ungu) . Warna pada peringkat ini dikenali sebagai warna generasi ketiga, warna ketiga atau tertier.

Warna ketiga ialah ialah hasil campuran warna dua warna yang bersebelahan di dalam roda warna.Sekiranya satu warna sekuder maka maka terhasilah warna tertier.warna-warna tertier ialah:
a)Kuning hijau (kuning+hijau)
b)Kuning jingga(kunig+jingga)
c)Merah ungu(merah+ungu)
d)Merah jingga(merah+jingga)
e)Biru hijau(biru+hijau)
f)Biru ungu(biru+ungu)
Warna-warna sekunder ini menimbulkan kesan-kesan yang lebih lembut.Ia juga dapat mengurangkan kehebatan warna asas dan warna sekunder jika digunakan bersama-sama.

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment...

Feel free to comment...^^

HTML Comment Box is loading comments...